مقدمه:

 

از آنجا که آموزش علوم پزشکی باید منجر به فراگیری مهارت های عملی گردد و پرورش این مهارت ها عنصر پایه آموزش پزشکی و بخش مهمی از برنامه های محوری دانشگاه های علوم پزشکی کل کشور نیز می باشد لذا نکته قابل تامل این است که با توجه به کوتاه شدن دوره بستری در بیمارستان ها، کاهش تخت های بستری و افزایش مراقبت بیماران در جامعه، اغلب افراد بستری در بیمارستان موقعیت مناسبی را برای یادگیری مهارت های بالینی پایه دانشجویان فراهم نمیکنند.

از سوی دیگر، با توجه به محدودیت های یادگیری بر بالین بیمار و چالش حقوق بیماران امروزه تاکید بر آموزش مهارت های بالینی و ایجاد نگرش در دانشجویان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

از این رو برای اطمینان از یادگیری دانشجویان و حفظ ایمنی بیمار در ابتدا یادگیری در فضایی شبیه به محیط واقعی بالین بیمار صورت می گیرد . برای شبیه سازی هر چه بیشتر این فضا به محیط های واقعی بالین از ماکت ها و مولاژها  و بیماران شبیه سازی شده استفاده می گردد ، به این فضا یا محیط آموزشی مرکز مهارت های بالینی clinical skills center )  ) می گویند.

 

  تاریخچه:

 

ابتدا مرکز آموزش مهارت های بالینی دانشجویان پزشکی در مرکز درمانی پورسینا رشت به مساحت حدود 400 متر مربع راه اندازی شد سپس به یکی از بلوک های دانشکده بهداشت به مساحت حدود 500 متر مربع منتقل گردید. همچنین همزمان واحد پراتیک دانشکده پرستاری نیز در ارائه دروس اصول وفنون پرستاری ، مامایی و رشته فوریت پزشکی بصورت یک واحد مجزا درحال فعالیت بود که در نهایت با دایر شدن مرکز مهارت های بالینی دانشگاه در محل دانشکده پرستاری مامایی عملیات اجرایی این دو حوزه با هم تلفیق گردید و بصورت یک واحد یکپارچه به فعالیت خود ادامه داد.

 

آخرین بروز رسانی : 1402/08/16